As-Salam.
Ada yang tanya saya lagi, sebelum ni pernah dah sebut dalam blog, tapi tak apalah ... saya boleh buat entri dalam blog, tak rugi apa-apa pun. 

Saya dapat trafik dari mana? Hmm minggu ni saya dapat trafik berganda-ganda, saya dah skrin captured untuk anda semua punca trafik saya untuk hari ini (sehingga jam 2 petang). Apa yang anda nampak?


Ok, di tempat teratas sekali tu, saya peroleh trafik dari enjin carian .. Google Malaysia. Bagaimana saya dapat trafik dari sana (trafik organik)? Ini pure trafik ... maknanya orang letak keyword tertentu, pastu blog saya antara yang terpapar di halaman pertama enjin carian tersebut, lalu mereka pun klik. Teknik ini lebih kepada SEO atau Search Engine Optimisation, nak baca entri mengenai petua SEO yang saya gunakan? Anda boleh baca di sini: 8 Cara SEO Mudah Dalam Bangku Kosong atau boleh baca entri ini: Teknik SEO Mudah

Kemudian, Facebook, hmm banyak group yang anda sertai .. tak semestinya group blogger je, anda boleh publish kat ruang lain macam kumpulan sekolah sama, kumpulan minat saya ... atau mungkin anda pernah join mana2 komuniti dalam Facebook, so posting kat situ. Namun, sukacita diingatkan, bila ping kat ruangan tersebut, pastikan orang lain tak merasa jelek atau terganggu dengan pinging anda.

Pastu yang lain merupakan trafik dalaman, menerusi widget yang ada.

Pastu kemudian anda nampak nama-nama blog, itu trafik terus dari sana. Antara yang banyak menyumbang ialah blog Rina Salleh dan blog Mazidul Akmal. Blog Ben Ashaari serta Blog Beautiful Nara juga antara penyumbang trafik ke Bangku Kosong.

Mengenai trafik dari blog orang lain, selain menerusi bloglist, saya pernah berikan tips bagaimana entri yang ada kaitan dengan isi blog tu boleh memberikan trafik percuma .. anda boleh baca di sini: Bagaimana Dapat Trafik Dari Beautiful Nara? dan Petua Untuk Buat Blogger Terkenal Komen Blog Anda.

Hmm .. di sini saya nak tunjukkan bagaimana cara2 tadi berikan trafik kepada saya dalam seminggu ni:

8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement